فراخوان مسابقه عکاسی ورلد پرس فتو ۲۰۲۱

Lee-Ann Olwage. رتبه دوم دسته «پرتره» بخش تک‌عکس مسابقه عکاسی ورلد پرس فتو ۲۰۲۰

بنیاد ورلد پرس فتو (World Press Photo) از عکاسان خبری سرتاسر جهان برای شرکت در ۶۴مین دوره مسابقه عکاسی ورلد پرس فتو دعوت به عمل می‌آورد.

مسابقه عکاسی ورلد پرس فتو به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مسابقات عکاسی خبری در جهان، از سال ۱۹۵۵ فرصتی برای توجه به آثار فتوژورنالیست‌های حرفه‌ای و گرامی‌داشت تلاش‌های آنها فراهم آورده است. در این رقابت هر سال عکس‌ها و فتواستوری‌هایی از سرتاسر جهان در حوزه‌ی عکاسی خبری (فتوژورنالیسم) و نیز تولیدهای چندرسانه‌ای ذیل دسته‌های موضوعی مختلف انتخاب می‌شود.

این رقابت عکاسی یکی از پرطرفدارترین مسابقات عکاسی خبری جهان است. در سال گذشته‌ی این رقابت نزدیک به ۷۴ هزار عکس از ۴۲۸۲ عکاس از ۱۲۵ کشور جهان شرکت داشتند. در ادامه با شرح کامل شرایط شرکت در مسابقه ورلد پرس فتو ۲۰۲۱ (بخش عکاسی) همراه ما باشید.

Yasuyoshi Chiba از AFP. رتبه اول دسته «اخبار عمومی» بخش تک‌عکس و عکس سال ورلد پرس فتو ۲۰۲۰

شرایط شرکت در این رقابت
شرکت در این رقابت رایگان است.
تنها عکاسان حرفه‌ای می‌توانند در این رقابت شرکت کنند. هر شرکت‌کننده بایستی سندی با تاریخ معتبر ارائه دهد که حرفه‌ای بودن او را ثابت کند. این سند می‌تواند از طرف آژانس عکس، دبیر عکس (ادیتور)، سازمان خبری یا ناشر باشد.
عکاسان می‌توانند به‌صورت تیمی در این رقابت شرکت کنند.
این رقابت در هشت دسته «مسائل معاصر»، «محیط زیست»، «اخبار عمومی»، «پروژه‌های بلندمدت»، «طبیعت»، «پرتره»، «ورزشی» و «اخبار لحظه‌ای» داوری می‌شود. عکاسان در تمامی دسته‌ها به‌جز «پروژه‌های بلندمدت» می‌توانند با تک‌عکس یا مجموعه‌عکس (فتواستوری) حاوی ۳ تا ۱۰ عکس شرکت کنند. در دسته «پروژه‌های بلندمدت» با ۲۴ تا ۳۰ عکس می‌توان شرکت کرد.
عکس‌ها در دسته‌های «مسائل معاصر» (تک‌عکس)، «محیط زیست» (تک‌عکس)، «اخبار عمومی» (تک‌عکس و مجموعه‌عکس)، «طبیعت» (تک‌عکس)، «پرتره» (تک‌عکس)، «ورزشی» (تک‌عکس)، «اخبار لحظه‌ای» (تک‌عکس و مجموعه‌عکس) باید در سال ۲۰۲۰ گرفته شده باشند.
عکس‌ها در دسته‌های «مسائل معاصر» (مجموعه‌عکس)، «محیط زیست» (مجموعه‌عکس)، «طبیعت» (مجموعه‌عکس)، «پرتره» (مجموعه‌عکس)، «ورزشی» (مجموعه‌عکس)، باید در سال ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ گرفته شده باشند.
عکس‌ها در دسته‌ی «پروژه‌های بلندمدت» باید حداقل از سه سال مجزا باشند و حداقل ۴ عکس این مجموعه در سال ۲۰۲۰ گرفته شده باشد.

Romain Laurendeau. از مجموعه‌ی Kho, the Genesis of a Revolt، رتبه اول دسته «پروژه‌های بلندمدت» و فتواستوری سال ورلد پرس فتو ۲۰۲۰

هر عکس را تنها یک بار می‌توان شرکت داد، چه به‌عنوان تک‌عکس، مجموعه (فتواستوری) یا در قالب پروژه‌ی بلندمدت.
عکس‌ها بایستی با سایز اصلی‌شان بارگذاری شوند (جز در موردی که برش خورده باشند با حداقل طول ۳۰۰۰ پیکسل). اندازه‌ی اصلی عکس‌ها نباید تغییر کند.
عکس‌ها باید در فضای رنگی AdobeRGB، sRGB یا grayscale Gamma 2.2 ذخیره شوند و نه CMYK.
عکس‌ها باید در قالب JPEG با فشرده‌سازی کیفیت بالا ارسال شوند.
در عکس‌ها نباید نام عکاس، سازمان یا هر اطلاعات دیگری پیدا باشد (این اطلاعات می‌توانند در متادیتا باشند).
عکس‌های گرفته‌شده در مناطق محافظت‌شده (یعنی رخدادی که گرداننده‌اش فقط به عکاسان خاصی اجازه‌ی عکاسی از آن را داده، مثلاً سخنرانی‌ها و گردهمایی‌های سیاسی) پذیرفته نمی‌شوند.

Farouk Batiche از Deutsche Presse-Agentur. رتبه دوم دسته «اخبار لحظه‌ای» بخش تک‌عکس مسابقه عکاسی ورلد پرس فتو ۲۰۲۰

تمامی عکس‌ها باید دارای زیرنویس (کپشن) دقیق باشند، تنها به زبان انگلیسی. بخش اول زیرنویس باید حاوی این موارد باشد: قید شود که از چه کسی عکاسی شده و چه چیزی در عکس در حال رخ دادن است. نام شهر، ناحیه و کشور محل عکاسی قید شود. تاریخ عکاسی باید عنوان شود. همچنین در زیرنویس بایستی به چیزهایی که دیده نمی‌شوند اشاره کرد (مثلاً، صحنه‌ی تصادف جایی که بر اساس گزارش پلیس بیش از ۱۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند). بخش دوم زیرنویس برای بسترسازی رویداد خبری یا شرح اهمیت عکس به کار می‌رود. تمامی اطلاعات باید دارای منبع باشند. در بخش آخر، باید شرایطی که در آن عکس گرفته شده توضیح داده شود. اگر عکاس در صحنه تأثیری داشته یا به هر طریقی سوژه را هدایت کرده بایستی به این موضوع اشاره شود.
تنها عکس‌های یک‌بار نوردهی‌شده و تک‌فریم پذیرفته می‌شوند. نوردهی‌های چندگانه یا عکس‌های چندلتی و پانورامای چندعکسی پذیرفته نمی‌شوند.
محتوای اصلی تصویر نباید با ویرایش و پردازش‌های مختلف عکس تغییر کند. برش دادن عکس در صورتی که برای حذف جزئیات غیرضروری باشد ایرادی ندارد. حذف غبار روی حسگر یا خط و خش‌های نگاتیو اسکن‌شده مجاز است.
از شرکت‌کنندگانی که به مراحل پایانی مسابقه راه یافته‌اند خواسته می‌شود که فایل عکس‌های اصلی ضبط‌شده توسط دوربین را ارسال کنند. عدم ارسال این فایل‌ها حذف شرکت‌کننده را در پی خواهد داشت.
شرکت در این رقابت تنها از طریق این نشانی امکان‌پذیر است، پس از ساختن حساب کاربری Pictar در اینجا. اگر قبلاً در این مسابقه عکاسی شرکت کرده‌اید کافی است وارد حساب کاربری‌تان شوید.

Noah Berger از AP. رتبه دوم دسته «محیط زیست» بخش تک‌عکس مسابقه عکاسی ورلد پرس فتو ۲۰۲۰

داوری
قضاوت آثار توسط هیأت داورانی از حرفه‌ای‌های عکاسی خبری در جهان انجام می‌پذیرد که هر سال تغییر می‌کنند. ریاست هیأت داوران مسابقه امسال با NayanTara Gurung Kakshapati است.
نخست هفت داور متخصص shortlist های هشت دسته‌بندی مسابقه را انتخاب می‌کنند. سپس یک هیأت داوری عمومی جدید مشتمل بر رئیس هیأت داوران مسابقه عکاسی ورلد پرس فتو ۲۰۲۱ و شش عضو دیگر، برندگان را انتخاب می‌کنند.

Mark Blinch از NBAE. رتبه اول دسته «ورزشی» بخش تک‌عکس مسابقه عکاسی ورلد پرس فتو ۲۰۲۰

جوایز
برنده عکس سال ورلد پرس فتو: ۵۰۰۰ یورو
برنده فتواستوری سال ورلد پرس فتو: ۵۰۰۰ یورو

تمامی عکاسان برنده به جشنواره آنلاین اعلام برندگان دعوت می‌شوند که در آن فرصت برقراری ارتباط با داوران، ادیتورها و حرفه‌ای‌های این صنعت را خواهند داشت.
عکس‌های برنده در یک نمایشگاه جهانی یک‌ساله گرد هم می‌آیند.
عکس‌های برنده همچنین در وبسایت ورلد پرس فتو، شبکه‌های اجتماعی و کتاب سالانه‌اش منتشر خواهند شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *