سالگادو و عکاسی از آمازون ‘نهایت مرزها’

ساحل ریو نگرو، نزدیک آناویهاناس آرکیپلگو، در ایالت آمازون، سال ۲۰۱۹-منبع تصویر،SEBASTIÃO SALGADO

سالگادو یک لیتوانیائی برزیلی و ششمین فرزند از خانواده مردی چوپان است. در دوره کودکی بعد از چندسالی خانه بدوشی، سرانجام به سائوپولو رفت و در آنجا به تحصیل در رشته اقتصاد پرداخت. در سال ۱۹۶۹ به دلیل مخالفت با حکومت دیکتاتوری نظامی از پاریس متواری شد.

سالگادو پس از دریافت دکترای اقتصاد به عنوان اقتصاد دان برای سازمان بین المللی قهوه مشغول به کار شد.
ماموریت های کاری او برای بانک جهانی که معمولا به کشورهای افریقایی بود، سرآغاز علاقمندی و گرایش به عکاسی در او شد و در طی یکی از همین ماموریتها درست هنگامی که ۳۰ سال تمام داشت در سال ۱۹۷۳ به عکاسی روی آورد.
در همان سال با دوربین همسرش سفر به افریقا را آغاز کرد و پس از آن بود که به طور جدی تصمیم به تغییر شغل گرفت. در آغاز با آژانس عکس سیگما و گامای پاریس به همکاری پرداخت و سرانجام در سال ۱۹۷۹ به آژانس عکس مگنوم دعوت شد. وی این آژانس را در سال ۱۹۹۴ ترک کرد و آژانس عکس خودش با نام ” تصاویر آمازون” را دایر کرد.

سالگادو و عکاسی از آمازون

سباستیائو ساگادو، عکاس برزیلی، شش سال را در سفر به سراسر منطقه آمازون گذراند؛ او تصاویری از جنگل‌ها، رودخانه‌ها و کوه‌ها را در تازه‌ترین کتاب خود منتشر کرده است.

او می‌گوید: “برای من، این نهایت مرز است، یک جهان اسرارآمیز منحصر به خود، جایی که قدرت بی‌پایان طبیعت را می‌توان دریافت، چیزی که در هیچ جای دیگر کره زمین نمی‌توان احساس کرد”.

آبشار رود کوتینگو، ایالت رورایما، سال ۲۰۱۸-توضیح تصویر،آبشار رود کوتینگو، ایالت رورایما، سال ۲۰۱۸

آبشار رود کوتینگو، ایالت رورایما، سال ۲۰۱۸-توضیح تصویر،آبشار رود کوتینگو، ایالت رورایما، سال ۲۰۱۸-منبع تصویر،SEBASTIÃO SALGADO

“اینجا جنگلی است که تا بیکران کشیده شده، جایی که یک دهم کل گونه‌های گیاهی و جانوری را در خود جای داده است، بزرگترین آزمایشگاه طبیعی جهان”.

رشته کوه‌های مارائویا، ایالت آمازون، سال ۲۰۱۸-منبع تصویر،SEBASTIÃO SALGADO

سالگادو که تمام عمرش را صرف دفاع از بومیان آمازون کرده است، زندگی روزمره دهها قبیله را که در سراسر جنگل‌های استوایی پراکنده‌اند، ثبت کرده است، از شکار و ماهیگری گرفته تا رقص‌ها و آیین‌ها.

نقوش روی صورت این دختر می‌گوید که او مجرد است. کامپا دو ریو آمونه‌آ از قلمروهای بومیان، ایالت آکری، سال ۲۰۱۶-منبع تصویر،SEBASTIÃO SALGADO

1px transparent line

سالگادو در سال ۱۹۹۴ میلادی متولد شد. او در سال ۱۹۷۳ شغل خود در رشته اقتصاد را رها کرد تا بعنوان عکاس شروع به کار کند.

او سال‌ها روی پروژه‌های بین‌المللی برای شرکت‌های عکاسی متعددی کار کرد؛ سپس در سال ۱۹۹۴ موسسه “آمازوناس ایمیجز” (تصاویر آمازون) را همراه با همسرش لِلیا تاسیس کرد.

مردی در حال درست کردن تزیینات پر، ریو گریگوریو از قلمروهای بومیان، ایالت آکری، سال ۲۰۱۶-منبع تصویر،SEBASTIÃO SALGADO

در طول این سال‌ها، آثار سالگادو در نمایشگاه‌ها و کتاب‌های متعددی به نمایش گذاشته شد؛ تازه‌ترین آن، کتابی است که مجموعه عکس‌های آمازون او را گردآوری کرده است.

بارش باران در پارک ملی سِرا دو دِویزور، ایالت آکری، سال ۲۰۱۶-منبع تصویر،SEBASTIÃO SALGADO

او می‌گوید “آرزوی من، با تمام وجودم، با تمام انرژی و شور و اشتیاقی که دارم، این است که ۵۰ سال دیگر این کتاب حاوی تصاویری از جهانی از دست رفته نباشد”.

“آمازون باید به زندگی ادامه دهد”.

زن جوانی صورتش را در آینه نقاشی می‌کند. کامپا دو ریو آمونه‌آ از قلمروهای بومیان، ایالت آکری، سال ۲۰۱۶-منبع تصویر،SEBASTIÃO SALGADO

منبع – کتاب آمازون، اثر سباستیائو سالگادو، نشر توسط تاشِن

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *