ورکشاپ عکاسی نجومی در کاروان سرای دیره گچین

این برنامه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی  برگزار می گردد.

عکاسی آسمان شب

عکاسی نجومی و آسمان شب یکی از شاخه های جذاب هنر عکاسی به شمار می آید. عکس های زیبا و مسحورکننده آسمان شب باعث شده تا هر روزه علاقه مندان بیشتری به این شاخه روی آورده و آنرا به عنوان یک سرگرمی یا فعالیت حرفه ای برگزینند. اگرچه گرفتن چنین عکس هایی آنقدرها هم مشکل نیست اما نیازمند آموزش و تمرین و انتخاب مکان مناسب  است، که باشگاه عکاسان طنین با همکاری کاروانسرای دیره گچین و استفاده از اساتید مجرب چند سالی است این برنامه را اجرا می کند. این برنامه با حضور استاد مهرداد مشرقی ۵ آبان ۹۸ اجرا خواهد شد

کاروانسرای دیر گچین قم

ایران کاروانسراهای تاریخی زیادی دارد که تعدادی از آن ها به جاذبه گرشگری تبدیل شده اند، کاروانسراهایی با معماری جذاب که روزگاری در سفر نیاز آدم ها به سرپناه را برآورده و مامنی امن برای مسافران فراهم می کردند. یکی از جذاب ترین کاروانسراهای تاریخی ایران، کاروانسرای دیر گچین است، مکانی با پیشینه ی طولانی که امروز یکی از مهمترین جاذبه های استان قم است. قدمت این کاروانسرا به دوران ساسانی برمی گردد و عده ای حتی آن را مادر کاروانسراهای ایران می دانند. باشگاه عکاسان طنین با همکاری کاروانسری دیر گچین امکانی را فراهم ساخته است تا علاقمندان به عکاسی نجومی بدون هیچ آلودگی نوری در ورکشاپ ها عکس هایی زیبا خلق کنند.

معماری کاروانسرای دیره گچین

تماشای معماری کاروانسراهایی که روزگاری شلوغ و پر جنب و جوش بودند یکی از جذاب ترین تجربه های سفر به مناطق کویری ایران است. اوج دوران کاورانسرا سازی در ایران به زمان صفوی برمی گردد و کاروانسراهای تاریخی زیادی از آن دوره به یادگار مانده است. کاورانسرای دیر گچین یکی از بزرگ ترین کاروانسراهای تاریخی ایران است که در استان قم و در ۸۰ کیلومتری شمال شرقی قم قرار دارد. با بررسی و کاوش های باستان شناسی مشخص شده که این کاروانسرا در زمان ساسانی ساخته شده اما بعدها در زمان سلجوقی و صفوی تغییرات اساسی بر روی آن انجام شده و در زمان قاجار هم وسعتش بیشتر شده است.

کاروانسرای دیر گچین در طول تاریخ پناهگاه هزاران مسافری بوده که خسته از راهی طولانی، مدتی را در این مکان امن و زیبا می گذراندند. ساخت این کاروانسرا به زمان اردشیر بابکان برمی گردد، در آن زمان این بنا به عنوان دژی مستحکم در مسیر جاده ی پر رفت و آمد ابریشم قرار گرفت اما سال ها بعد کاربری اش تغییر و به کاروانسرا تبدیل شد تا مسافران خسته را در آغوش گرم خود پناه دهد.

کاروانسرای دیر گچین روزگار تاریخی زیادی را از سر گذرانده و بارها در زمان سلجوقی، صفوی و قاجار مرمت و نوسازی شده است. ایران راه ها و مسیرهای ارتباطی زیادی دارد و در میان آن ها جاده ابریشم مهمترین مسیر ارتباطی دوران کهن است، مسیری که به دلیل آب و هوای خشک و فاصله ی زیاد شهرها و روستاهایش دارای کاروانسراهای زیادی ست که محلی برای اسکان موقت مسافران بود. یکی از جذاب ترین کاروانسراهای این محل کاروانسرای دیر گچین است که در سال ۱۳۸۲ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای دیر گچین ۱۲ هزار هکتار مساحت دارد و در دوران رونقش، فضایی کافی و مطلوب برای اسکان مسافران داشته است. موقعیت مکانی این کاروانسرا با توجه به مسیر تردد کاروانیان در جاده، مناسب است و درب ورودی اش هم جایگاه مناسبی دارد. در هنگام ورود به این کاروانسرا به یک هشتی برمی خورید که به حیاط مرکزی منتهی می شود. این مجموعه بزرگ از بخش های زیادی مثل مسجد، حمام، هشتی، حجره، اتاق، دکان، چندین برج، حیاط خلوت، ورودی، ایوان، شترخوان، آسیاب سنگی و فضای اقامتی تشکیل شده است. حتی در بیرون این مجموعه قبرستان، آب انبار و یک کوره آجر پزی هست که اگر بخواهیم آن ها را هم جزء این مجموعه بدانیم مساحت مجموعه به ۱۹ هزار هکتار می رسد. در گرداگرد این کاروانسرا دیواری مربعی شکل ساخته شده که ۵ متر ارتفاع، ۱ متر عرض و ۸۰ متر طول دارد.

در زیر تعدادی از قسمت های کاروانسرای دیر گچین را معرفی می کنیم:

  • حمام عمومی: در این کاروانسرا یک حمام عمومی برای آسایش بیشتر مسافران ساخته شده که طراحی و معماری جذابی دارد. این حمام در بخش جنوب غربی مجموعه است و شامل سربینه، خزینه، سرویس بهداشتی و گرمخانه می شود.
  • مسجد: در سمت چنوب شرقی مجموعه مسجدی با مساحت ۳۰۰ متر مربع به چشم می خورد که محل اقامه ی نماز مسافران بوده است. این مسجد در سمت راست ورودی قرار گرفته و با بررسی هایی که انجام شده قدمت محراب آن به زمان سلجوقی برمی گردد اما دیواره های کنار محراب برای دوره ساسانی است که نشان می دهد محراب در سال های بعد از ساخت مسجد به این قسمت اضافه شده است.
    • آسیابان: در قسمت شمال غربی کاروانسرا آسیابانی از جنس سنگ ساخته شده که یکی از جذاب ترین بخش های این کاروانسرا است.
    • اتاق ها: این مجموعه ۳۶ اتاق دارد و در هر طرف ۸ تا ۱۰ اتاق دیده می شود. اناق ها مربعی و یک طبقه اند و فقط یک در ورودی دارند.
    • حیاط: محدوده ی حیاط که به شکل ۸ ضلعی بنا شده در قسمت شمال شرقی مجموعه به چشم می خورد و از چندین و چند اتاق تشکیل شده است.
  • امکانات کاروانسرای دیر گچین قابل توجه است در حالی که دیگر کاروانسراها فقط از اتاق، حجره، ایوان، محل استراحت و شترخوان تشکیل شده اند اما در این مجموعه ی گسترده دکان، حمام، آسیابان و … هم به چشم می خورد و البته که موقعیت مکانی خاص این محل یکی از دلایل گستردگی قابل توجه کاروانسرای دیر گچین است. وجود این همه امکانات مورد نیاز مسافران در این کاروانسرا باعث شده که کاروانسرای دیر گچین به مادر کاروانسراهای ایران معروف شود.در اطراف کاروانسرا مجموعه عمارت های خشتی زیادی هست که متعلق به دوران قاجارند. طراحی این عمارات مستطیل و ۲۰۰ در ۳۰۰ متر است و به صورت کاملا منظم در اطراف دیوار خشتی ساخته شده اند. این کاروانسرا در سال های اخیر مرمت و بازسازی شده و از آنجایی که در کنار جاده ی آسفالته گرمسار- قم قرار دارد می تواند دوباره به جایی پر همهمه و شلوغ تبدیل شود.بازدید ها:کاروانسرای دیره گچین استان قمخدمات:وسیله توریستی مجهز، آموزش عکاسی نجومی توسط استاد مهرداد مشرقی، نسخه pdf آموزشی، بیمه، اقامت در کاروانسرا به صورت کمپتوضیحات:با توجه به داشتن کافه رستوران در مجموعه دیره گچین، همسفران می توانند از آنجا غذا تهیه کنند یا جهت رعایت مسائل بهداشتی در دوران کرونا توصیه می شود  همراه خود بیاورند و گرم کنند.

    رفت:  پنج شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ساعت ۱۵ از تهران – میدان آرژانتین، جنب فروشگاه شهروند، روبروی بانک سامان.

    برگشت: جمعه ۲۱ خرداد – ساعت ۹ تهران هستیم

    لوازم لازم جهت سفر 

    • کارت شناسایی
    • دارو و لوازم شخصی ( لیوان، قاشق و …)
    • لباس و کفش مناسب
    • کوله پشتی
    • خوراکی های انرژی بخش و مغذی
    • چراغ قوه
    • دوربین عکاسی و سایر لوازم مربوطه ( سه پایه + ریموت مجهز به قفل شاتر)
    • لوازم پیشنهادی
    • دفترچه بیمه
    • چراغ قوه یا هدلایت
    • عینک آفتابی
    • کرم ضد افتاب
    • فلاسک چای

     

  • نحوه ثبت نام:

علاقمندان می توانند علاوه بر پرداخت از طریق درگاه بانک (موجود در فرم زیر ) هزینه ثبت نام را به شماه کارت ۶۲۱۹۸۶۱۰۴۳۳۰۱۴۵۵ به نام بهزاد بهروزنیا کارت به کارت کنند و عکس فیش واریزی + نام و نام خانوادگی + کد ملی را به شماره ۰۹۱۲۹۴۷۹۱۵۰ – وات ساپ کنند.

 

  • قوانین کنسلی
    • جریمه کنسلی از قیمت پرداختی توسط مشتری کسر می‌شود.
    • درصورت کنسل کردن تور از ۶ تا  ۳ روزقبل سفر ۲۵% کسر می‌شود.
    • درصورت کنسل کردن تور از ۳ تا ۱ روز قبل از سفر ۵۰% کسر می‌شود.
    • درصورت کنسل کردن تور از ۲۴ ساعت قبل از سفر ۱۰۰%کسر می‌شود.

    اطلاعات بیشتر: ۲۶۲۹۴۸۷۸-۰۲۱ و ۹۴۷۹۱۵۰-۰۹۱۲


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *