جیمز نچوی بزرگ شده ماساچوست و فارغ التحصیل تاریخ و علوم سیاسی از کالج دورتموند است .تصاویر جنگ ویتنام و جنبش حقوق مدنی سیاه پوستان آمریکا تاثیر بسیاری بر او گذاشت، به گونه ای که بعد ازدیدنشان تصمیم گرفت عکاس شود.
جیمز نچوی در سال ۱۹۷۶ کار عکاسی مطبوعات را در نیومکزیکو آغاز کرد و در سال ۱۹۸۰ به نیویورک مهاجرت کرد و کار خود به عنوان عکاس حق التصویری در مجلات را شروع کرد. اولین ماموریت خارجی وی عکاسی از جنگ داخلی شمال ایرلند در زمان اعتصاب غذای ارتش جمهوری خواه ایرلند (آی. آر. اِی) در سال ۱۹۸۱ بود. نچوی از آن زمان خود را متعهد به ثبت مستند جنگ‌ها، درگیری‌ها و مسائل اجتماعی و انتقادی دانست و به صورت گسترده‌ای بر روی تهیه گزارش تصویری درمورد السالوادور، نیکاراگوئه،گواتمالا، لبنان، نوار غزه، اسرائیل، اندونزی، تایلند، هند، سریلانکا، افغانستان، فیلیپین، کره جنوبی، سومالی، سودان، رواندا، آفریقای جنوبی، روسیه، بوسنی، چچن، کوزوو، رومانی، برزیل و آمریکا پرداخت. نچوی از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۱ به صورت قراردادی با مجله تایم همکاری می‌کرد، سپس به عنوان یکی از موسسین آژانس عکاسی وی مسیر حرفه‌ای خود را همراه با برگزاری نمایشگاه‌های متعددی در نیویورک، پاریس، رم و دیگر نقاط جهان ادامه داد. وی افتخارات زیادی کسب کرده است که میتوان از میان آنها به این عناوین اشاره کرد:
جایزه “رفاه عمومی”، جایزه “مارتینلوترکینگ”، جایزه “شهروند جهانی” دکتر جین مایر، جایزه “هنری لوک”، پنج بار بردن مدال طلایی “رابرت کاپا”، دوبار برنده جایزه “ورد پرس فوتو”، هفت بار شناخته شدن به عنوان عکاس سال در مجله “فوتوگرافر” ، سه بار برنده جایزه بین‌المللی “فوتوگرافی اینفینیتی”، دوبار برنده جایزه “لایکا”، دو بار برنده جایزه “بایو” به عنوان خبرنگار جنگ، برنده جایزه “آلفرد آیزنشتت”، جایزه عکاسی”کنون” و برنده جایزه نقدی “یادبود اوجین اسمیت” برای عکاسی انسان‌گرایانه.
وی یکی از اعضای (آر. پی . اس)جامعه عکاسی سلطنتی (ودارای دکترای افتخاری هنرهای زیبا از کالج هنرماساچوست است.
جیمز نچوی یک عکاس جنگ بازنشسته است که تصاویر به یادماندنی و نمادینی را ثبت کرده، کارهای او شامل جنبش‌های سیاسی، قحطی، جنگ و یکی از به یادماندنی ترین مجموعه عکاسی وی از واقعه ۱۱ سپتامبر است.
جیمز نچووی در بیش از ۳۰ کشور عکاسی کرده است و می‌توان گفت، تخصص او گرفتن عکسهای سیاه وسفیدی است که از نظر احساسی بسیار قدرتمندند.
نچوی تحت تاثیر دیدن عکسهای جنگ ویتنام که دارای خشونت عیانی بود به صورت خودآموز اقدام به عکاسی مناطق جنگی و عکاسی از جنبش‌های اجتماعی کرد و بیشترین دوران کاری خود را به عنوان عکاس مجله تایم مشغول بوده است.
عکاسی از عراق و افغانستان برای وی جوایز زیادی را به ارمغان آورد.
در طول دوران عکاسی خود چندین بار خطرات جدی‌ای را پشت سر گذاشت به صورتی که یک بار در عراق به وسیله نارنجک مجروح شد.
جیمز نچوی:
من شاهد وقایعی بودم و عکسهای من گواهی است بر وقوع آن. وقایعی که ثبت کرده‌ام هرگز نباید فراموش و تکرار شوند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *