تور بازدید و عکاسی از ادیان الهی

حییم

در این برنامه قصد داریم از دو مکان دینی بازدید و عکاسی کنیم، اول به کنیسه حییم می رویم و بعد از آن از کلیسای حضرت مریم بازدید و عکاسی می کنیم، همچینین از جاذبه های سنتی خیابان سی تیر عکس می گیریم.

قابل ذکر است که در این برنامه با دوربین  و سه پایه می توانیم از کنیسه  و از موزه کلیسا و حیاط کلیسا عکاسی کنیم. و فقط صرفا از داخل کلیسای حضرت مریم عکاسی مجاز نیست اما میتوانیم داخل کلیسا را بازدیدکنیم.

 

 

کنیسه حییم

کنیسه حییم نخستین کنیسه‌ای بود که در سال ۱۲۹۲ شمسی (۵۶۷۴ عبری) در خارج از محله عودلاجان که مرکز اصلی سکونت یهودیان بود در یکی از کوچه‌های فرعی خیابان سی تیر (قوام‌السلطنه سابق)، کوچه ایرج ساخته شد. این کنیسه را اولین کنیسه شهری در تاریخ ایران به شمار آورده‌اند. پیروان آیین یهودیت پیش از آن بیشتر در محدودهٔ محله‌های یهودی‌نشین یعنی محله عودلاجان، کنیسه داشتند. کنیسه‌های قدیمی‌تر بیشتر در خیابان سیروس وجود دارد که به ۲۰۰ سال پیش برمی‌گردد. کنیسه حییم نتیجه تحولات مشروطه است که طی آن یهودیان در مجلس دارای وکیل شدند. قدمت کنیسه حییم بیش از یک قرن است و توسط سلیمان حییم نویسنده فرهنگ حییم ساخته شده است. بعدها در اطراف این کنیسه، خانه‌های جامعه یهودی به تدریج ساخته شدند. در جنگ جهانی دوم مهاجران لهستانی وارد ایران شده و یهودیان ایرانی مهماندار یهودیان لهستان می‌شوند و در کنار کنیسه حییم، لهستانی‌ها یک کنیسه مختص خود می‌سازند. بعدها این کنیسه هم در اختیار یهودیان ایرانی قرار گرفت. کنیسه حیم در یکی از مناطق تاریخی و گردشگری تهران قرار گرفته است.«این دروازه خداوند است، عادلان داخل خواهند شد.» جمله‌ای که بالای عبادتگاه اصلی این کنیسه به خط عبری نوشته شده است.

کنیسه حییم - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کنیسه حییم محله فردوسی تهران؛ آدرس، تلفن، ساعت کاری | نقشه و مسیریاب بلد

حییممعرفی کلیسای مریم مقدس تهران

کلیسای مریم مقدس که قدمت آن به دوره پهلوی بازمی‌گردد، یادآور خاطرات بسیاری برای ارمنیان تهران، به‌خصوص ارمنیان ساکن محلات اطراف آن است. معمار این کلیسا نیکلای مارکف بوده است. قرار داشتن مزار افراد سرشناس ارمنی همچون یپرم داوید داویدیان (معروف به یپرمخان)، سردار مشروطیت و هوهانس خان ماسحیان در محوطه‌ کلیسا به اهمیت این مکان می‌افزاید.

نمای بیرونی کلیسای مریم مقدس تهران

پلان کلیسا چه از خارج و چه از داخل صلیبی شکل است. محراب کلیسا سه پنجره دارد و در دو سمت محراب، اطاق‌های کوچکی به‌صورت قرینه قرار گرفته‌اند که درب آن‌ها به درون نمازخانه اصلی باز می‌شود. بنا دارای گنبد کوچکی بر بالای مرکز نمازخانه، همراه با نورگیرهای متعدد است. در سمت غرب بنا گنبد دومی قرار دارد که ناقوسخانه کلیسا است.

کلیسا دارای سه در ورودی است که در اصلی در منتهی الیه سمت غربی آن و مقابل محراب قرار دارد. در اصلی دارای یک سردر بزرگ با دو ستون است. پس از عبور از این سردر و ورود به بنا، در دو طرف اطاقک‌های کوچکی به‌صورت قرینه واقع شده‌اند و این قسمت از بنا را به‌صورت راهرویی در آورده است. در بالای آن بالکنی است که در زیر ناقوس‌خانه قرار دارد و جهت استقرار گروه کر کلیسا بنا شده است.

روی دیوارهای سه سمت کلیسا نورگیرهای بزرگ تعبیه شده است. روی دیوارهای شرقی، شمالی و جنوبی کلیسا، فرورفتگی سراسری از بالای دیوار تا سطح صفحه به‌شکل سه گوش تعبیه شده است. در قسمت بالایی این سه گوش‌ها حجاری به‌شکل نیم‌دایره قرار دارد و آن اقتباسی است از معماری قرون وسطی ارمنستان و باعث ایجاد سایه روشنی روی دیوارهای خارجی و زیبائی بنا می‌شود. در بالای سردر اصلی سنگ‌نوشته‌ای در ارتباط با بنای کلیسا و نام سازنده آن نصب شده است. در محوطه کلیسا مقبره‌های دو شخصیت نامی هوانس ماسحیان و یپرم خان قرار دارد.

 

موزه کلیسای مریم مقدس تهران

در یکی از ساختمان‌های مجاور کلیسا موزه‌ای برپا شده است که در سال ۲۰۰۸ میلادی، به دست جاثلیق اعظم آرام یکم افتتاح شد. مجموعه موزه شامل تصاویر و نقشه‌های کلیساها و دیرهای ارمنی‌ کشور، لوازم و ادوات مورد استفاده در مراسم کلیسا، کتب خطی با محتوای دینی، لباس‌های سنتی زنان ارمنی و مدارک و لوازم شخصی اسقف اعظم آرداک مانوکیان می‌شود. همچنین در این موزه می‌توان از گزیده‌ای از آثار هنرمندان ارمنی ایران دیدن کرد.

 


زمان برگزاری: جمعه ۲۴ دی از ساعت ۹٫۰۰ الی ۱۲٫۰۰

نحوه برگزاری: حضور توسط همسفران (دیدار ما درب ورودی کنیسه حییم)

محل برگزاری: تهران، خیابان سی تیر، کوی سیمی، پلاک ۱۲  (برای دیدن روی نقشه اینجا کلیک کنید)

امکانات: مجوز برگزاری، ورودیه، راهنما، پذیرایی

اعضایی که کارت آنها دارای اعتبار است جهت ثبت نام و بهره مندی از تخفیف به شمار ۰۹۱۲۹۴۷۹۱۵۰ در وات ساپ پیام دهند.

هزینه برنامه : ۱۱۰/۰۰۰ هزار تومان

ظرفیت محدود – اولویت با دوستانی است که زودتر اقدام به ثبت نام کنند.

این تور با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می گردد.

تلفن هماهنگی در محل: ۰۹۱۲۹۴۷۹۱۵۰

قوانین کنسلی:

  • درصورت کنسل کردن تور از ۱۰ تا ۳ روز قبل ازاجرا  ۲۵% کسر می‌شود.
  • درصورت کنسل کردن تور از ۳ تا ۲ روز قبل از اجرا ۵۰% کسر می‌شود.
  • درصورت کنسل کردن تور از ۲ روز  تا ۲۴ ساعت قبل از اجرا ۷۰% کسر می‌شود.
  • درصورت کنسل کردن تور از ۲۴ ساعت تا زمان اجرا – هیچ هزینه ای عودت داده نخواهد شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *