تور عکاسی از خانه امام جمعه و عمارت سلطان بیگم

گوشه و کنار شهر زیبای تهران پر شده از آثار تاریخی و عمارت‌های زیبایی که در ایام قدیم در این شهر ساخته شدن. این خونه‌های زیبا، شکوه معماری اون دوران رو به نمایش می‌ذارن و حال‌وهوای روزگاران قدیم رو تداعی می‌کنن.

یکی از این عمارت‌های کهن، خانه امام جمعه هست که در خیابون ناصر خسرو پایین‌تر از میدان امام خمینی در کوچه‌‌ی امام جمعه واقع شده. خانه امام جمعه در سال ۱۲۲۱ خورشیدی، برای دومین صدر اعظم ناصرالدین شاه قاجار، میرزا آقاخان نوری ملقب به اعتمادالدوله ساخته شد. او سال‌ها در این عمارت ساکن بود و در سال ۱۲۴۳ فوت شد. پس از مرگ اعتمادالدوله این عمارت به مالکیت میرزا کاظم خان که از وارثان اعتمادالدوله بود، دراومد.

این خانه با تزیینات باشکوه یکی از ارزشمندترین خانه‌های تاریخی تهران محسوب می‌شود. وقتی از در بنا وارد مجموعه می‌شویم، از طریق راهرویی نسبتاً باریک به حیاطی می‌رسیم که در آن، خانه‌ای دوطبقه قرار دارد. طبقه همکف که حدوداً یک پله پایین‌تر از سطح حیاط قرار گرفته، شامل حوضخانه و اتاق‌هایی در اطراف آن است و در طبقه بالا تالارهای بزرگ وجود دارد.

همچنین دارای دو گوشواره (اتاق‌های خصوصی) در طرفین با تزیینات مقرنس، آینه‌کاری، گچبری و نقاشی‌هایی به سبک اروپایی در سقف و دیوارهاست. ویژگی تزیینات این بنا، تلفیق هماهنگ و متناسب معماری سنتی در کنار عناصر تازه‌وارد فرنگی است. در قسمتی از حیاط خانه نیز با استفاده از هنر سنگ‌تراشی، با حکاکی روی سنگ نقوش بسیار زیبایی خلق شده است. شاید باارزش‌ترین عنصر تزیینی به‌کاررفته در این بنا، ارسی (پنجره چوبی) ۹ لنگه با ظریف‌ترین گره‌های چوبی در کنار شیشه‌های رنگی است که تالار را از ایوان جدا می‌کند.

 نفیس‌ترین خانه تهران اینجاست!

خانه امام جمعه

خانه سلطان بیگم

خانه یا عمارت سلطان بیگم، ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال قدمت دارد. تاریخ بنای این عمارت به دوران قاجار در ایران باز می گردد. خانم سلطان بیگم شجاعی که یکی از نزدیکان ناصرالدین شاه قاجار بوده است، در سال ۱۳۱۲ این عمارت را به یکی از فرزندان خود با نام تقی شجاعی واگذار می کند.

از لحاظ معماری بنای این ساختمان به صورت پلانی شکل است بدین صورت که اضلاع عمارت در اطراف یک حیاط مرکزی قرار گرفته اند و ورودی آن در یک سمت از حیاط قرار دارد.

بادگیرها که نقش سیستم های سرمایشی را اجرا می کردند در اطراف تالار آینه احداث شده اند. این بخش از عمارت سلطان بیگم مهم ترین جاذبه تاریخی است که به هیچ وجه دستخوش تغییر واقع نشده و با همان طراحی اولیه ای که در دوره سلطان بیگم احداث گردید پابرجا مانده است.

تالار آینه دارای آینه کاری های زیبایی است که در اشکال مختلف مقرنس و قطار بندی به همراه نقاشی های مختلف، در جای جای این اتاق نقش بسته اند و مناظر طبیعی را بر روی گچ و آینه ارائه می کنند. این تالار جلوه باشکوهی دارد و مانند آن را به ندرت در برخی از آثار تاریخی مشاهده می کنیم.

تالار آیینه

عمارت سلطان بیگم – تالار آینه

 



زمان برگزاری: پنج شنبه ۴ آبان ماه – از ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۳

نحوه برگزاری: حضور توسط همسفران

محل برگزاری: شروع از تهران، پایین تر از میدان امام خمینی – خیابان ناصر خسرو – کوچه امام جمعه – درب ورودی خانه امام جمعه ( برای دیدن لوکیشن اینجا کلیک کنید)

(نزدیکترین ایستگاه مترو – امام خمینی)

هزینه برنامه : ۲۳۰ هزار تومان (خدمات تور شامل مجوز، پذیرایی، راهنما، ورودیه، مدرس عکاسی، می باشد)

ظرفیت محدود – اولویت با دوستانی است که زودتر اقدام به ثبت نام کنند. این تور با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می گردد.

تلفن هماهنگی در محل: ۰۹۱۲۹۴۷۹۱۵۰

 

 

قوانین کنسلی:

  • درصورت کنسل کردن تور از ۱۰ تا ۳ روز قبل ازاجرا  ۲۵% کسر می‌شود.
  • درصورت کنسل کردن تور از ۳ تا ۲ روز قبل از اجرا ۵۰% کسر می‌شود.
  • درصورت کنسل کردن تور از ۲ روز  تا ۲۴ ساعت قبل از اجرا ۷۰% کسر می‌شود.
  • درصورت کنسل کردن تور از ۲۴ ساعت تا زمان اجرا – هیچ هزینه ای عودت داده نخواهد شد.

اعضایی که کارت آنها دارای اعتبار است جهت ثبت نام و بهره مندی از تخفیف ،کد عضویت خود را به شمار ۰۹۱۲۹۴۷۹۱۵۰ در وات ساپ ارسال کنند.

در صورت هرگونه سوال یا مشکل در ثبت نام لطفا با شماره ۰۲۱۲۶۲۹۴۸۷۸ تماس حاصل فرمائید.