«پیترهنری امرسون» Peter Henry Emerson، نویسنده و عکاس انگلیسی، ۱۳ می ۱۸۵۶ درمزرعه نیشکر پدرش در کوبا به دنیا آمد.
او شهر «ویلمینگتن» در ایالت «دلوور» امریکا را که از هشت سالگی در آن به مدرسه میرفت، ترک کرد و به انگلستان که زادگاه مادرش بود رفت. تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته پزشکی در کینگز کالج لندن انجام داد و در ۱۸۷۹ پزشک شد. پیتر تحصیلات خود را در کالجی در کمبریج ادامه داد و پس از آن به بیمارستان کینگز کالج بازگشت و به عنوان دستیار انترن مشغول کار شد. در همین دوران، نخستین دوربین عکاسی خود را در سال ۱۸۸۷ تهیه کرد تا برای رساله پرندهشناسی دوستش، تصاویری تهیه کند. پیترهنری امرسون نخستین کتاب خود را در سال ۱۸۸۹ با عنوان «عکاسی طبیعتگرا» ارایه کرد که تحت تأثیر نظرات نقاشان امپرسیونیست قرار داشت. امرسون دو سال پس از انتشار این کتاب، در سال ۱۸۹۰عقاید خود را مورد تجدید نظر قرار داد و آنها را در هجونامهای با عنوان «مرگ عکاسی طبیعتگرا» رد کرد.
اولین دوربین خود را در سال ۱۸۸۲ خریداری کرد تا از پرندگان مهاجر عکاسی کند. در سال ۱۸۸۵ درگیر تشکیل باشگاه دوربین لندن شد و سال بعد به عضویت شورای انجمن عکاسان درآمد. از آن پس کار خود را به عنوان یک جراح رها کرد تا به عکاسی و نویسندگی بپردازد. علاقهی وافر او به طبیعت و اشتیاقش برای عکسبرداری از مناظر طبیعی از مهمترین دلایل تغییر شغلی او بود. علاوه بر طبیعت، او به بیلیارد، قایقرانی و هواشناسی نیز علاقهمند بود
او در ابتدا تحت تأثیر نقاشی امپرسبونیسم فرانسه، عکاسی طبیعتگرا را مد نظر قرار داد، تا تصاویری از طبیعت ثبت کند. نخستین آلبوم عکس او با عنوان ” زندگی و چشم انداز در نورفلک برد” در سال ۱۸۸۶ منتشر شد و به دنبالهی آن جنبش پیکوتریالیسم را در عکاسی پایه گذاری کرد. امرسون، در این مقاله با مورد بحث قرار دادن شباهت عکاسی با نقاشی، از مشروعیت هنری عکاسی دفاع نمود. دستکاری در عکسها در جهت بیان ویژگی خلاقانه، نقش مهمی را در عکاسی پیکتوریال ایفا میکرد.
پس از انتشار مارش برگ در سال ۱۸۹۵ ، که عموماً بهترین کار او محسوب می شود ، امرسون هیچ عکس دیگری از خود منتشر نکرد. اگرچه همچنان به نوشتن و انتشار کتابهایش ادامه داد. هم آثار داستانی و هم در موضوعات متنوع مانند سلسله شناسی و بیلیارد و از همه مهمتر عکاسی، کتابهای مختلفی را به چاپ رساند. در سال ۱۹۲۴ ، او شروع به نوشتن تاریخ عکاسی هنری کرد و نسخه خطی را درست قبل از مرگ در فالموث ، کورنوال در ۱۲ مه ۱۹۳۶ به پایان رساند.
پیتر هنری امرسون در طول زندگیاش بارها با سازمان عکاسی انگلیس جنگید. او در سال ۱۸۸۹ کتابی بحث برانگیز و تأثیرگذار تحت عنوان عکاسی ناتورالیستی را برای دانشجویان هنر منتشر کرد، که در آن فلسفه هنر و عکاسی را به سادهترین شکل توضیح داده بود. این یک حملهی مستقیم به سنت عامهپسند در ترکیب بسیاری از عکسهای دههی ۱۸۵۰ بود که توسط هنری پیچ رابینسون، پایهگذاری شده بود. برخی از عکسهای رابینسون از بیست یا چند عکس جداگانه برای تولید یک تصویر ترکیب شده بودند. این امر امکان تولید تصاویری بسیار نمایشی، غالباً به تقلید از نقاشیهای تمثیلی را ممکن میساخت. امرسون این تکنیک را نادرست اعلام کرد و ادعا کرد که عکاسی را باید ژانر خاص خود دانست ، نه روشی که به دنبال تقلید از سایر اشکال هنری باشد. همین نظریه یک اعلام جنگ برای هنری پیتر امرسون و عکاسی طبیعتگرا بود.