تور بازدید و عکاسی از محله عودلاجان

عودلاجان یا اودلاجان از محله‌های قدیمی شهر تهران است که از غرب به خیابان ناصرخسرو، از شرق به ری، از شمال به امیر کبیر و از جنوب به ۱۵ خرداد محدود است و سه محله اصلی امامزاده یحیی، پامنار و ناصرخسرو را در بر می‌گیرد که از نظر تاریخی، به دلیل وجود بناهای تاریخی متعدد، بسیار غنی است.

در این برنامه قصد داریم از جاذبه های تاریخی محله ی عودلاجان بازدید و عکاسی کنیم،  اول از همه به خانه دبیرالملک می رویم عمارتی بسیار زیبا با معماری منحصر به فرد، و بعد از آن به عکاسی از خانه مدرس با معماری شگفت انگیزش میپردازیم و سپس به سمت امامزاده یحیی حرکت میکنیم در نهایت به سرای کاظمی می رویم و از زیبایی های این خانه، شیشه های رنگی و معماری خاص اش عکاسی می کنیم. برای آشنایی و دیدن عکس های بناها به پایین همین صفحه مراجعه نمایید.( برای بازدید و عکاسی از این مکان ها نیازمند داشتن مجوز هستید، باشگاه عکاسان طنین با هماهنگی های لازم مجوز بازدید و عکاسی و همچنین استفاده از سه پایه را فراهم کرده است.)

زمان برگزاری: یکشنبه ۱۴ خرداد  ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰:۰۰ الی ۱۳ ( لطفا ده دقیقه قبل در لوکیشن حضور داشته باشید)

نحوه برگزاری: حضور توسط همسفران (دیدار ما درب ورودی خانه دبیرالملک)

محل برگزاری: تهران، خیابان پانزده خرداد، خیابان امام زاده یحیی، خیابان قاسمی، ابتدای خیابان حنیفی نژاد (فخرالملک)  (برای دیدن روی نقشه اینجا کلیک کنید)

مدرس: استاد مریم شمخالی

امکانات: مجوز بازدید و عکاسی و سه پایه، ورودی خانه های کاظمی، دبیر الملک و مدرس، پذیرایی، استاد عکاسی و راهنما

اعضایی که کارت آنها دارای اعتبار است جهت ثبت نام و بهره مندی از تخفیف به شمار ۰۹۱۲۹۴۷۹۱۵۰ در وات ساپ پیام دهند.

هزینه برنامه : ۱۹۵/۰۰۰ هزار تومان

ظرفیت محدود – اولویت با دوستانی است که زودتر اقدام به ثبت نام کنند. این تور با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می گردد.

تلفن هماهنگی در محل: ۰۹۱۲۹۴۷۹۱۵۰

قوانین کنسلی:

  • درصورت کنسل کردن تور از ۱۰ تا ۳ روز قبل ازاجرا  ۲۵% کسر می‌شود.
  • درصورت کنسل کردن تور از ۳ تا ۲ روز قبل از اجرا ۵۰% کسر می‌شود.
  • درصورت کنسل کردن تور از ۲ روز  تا ۲۴ ساعت قبل از اجرا ۷۰% کسر می‌شود.
  • درصورت کنسل کردن تور از ۲۴ ساعت تا زمان اجرا – هیچ هزینه ای عودت داده نخواهد شد.

 



آشنایی با مکان هایی که قرار است در این تور عکاسی شوند.


عمارت سرای کاظمی؛ عکاسی از خانه‌ای در تهران قدیم

در گذشته،‌ معماری خانه‌ها متناسب با شأن صاحب‌خانه، نوع روابط و جایگاه اجتماعی او ساخته ‌می‌شده است. بالطبع، خانه‌ی کاظمی نیز از این قاعده مستثنا نیست. علاوه بر اصولی بودن کلیات خانه، توجه به جزئیات نظیر گچبری‌ها و در و پنجره‌ها نیز مد نظر قرار گرفته است. در ساختمان اصلی دو تالار در مرکز قرار گرفته‌اند. در طرفین تالارها، گوشواره‌ها قرار دارند و راهرو‌ها در طرفین گوشواره‌‌ها شکل گرفته‌اند. اتاق‌‌های طرفین حیاط دارای دیوار باربر و پوشش تیرپوش با سقف تخت هستند. زیر‌زمین دارای طاق کلیل و آجرکاری خوش‌نقش و نفیس است. در فضای داخلی اتاق‌ها بخش‌هایی مانند گیلویی تالار و بخاری‌ها، دارای گچ بری هستند ولی مابقی سطوح ساده‌اند. سطح نمای خارجی تالارها نیز آجر کاری ساده است که در محل رخ بام، گچ‌بری‌های گل درشتی نقش بسته است.

ما شاید زیباترین بخش عمارت کاظمی، ارسی‌های زیبا و منحصر‌به‌فرد بخش شاهنشین باشد. در طرفین تالارها ارسی‌‌های بی نظیری قرار دارند که دارای آلت‌چینی‌‌های مفصل و پرنقش و نگارند. این ارسی‌ها با انواع شیشه‌های الوان در سطوح خارجی تزئین شده و با هنر نقاشی پشت شیشه، به زیباترین وجه، پارتیشن‌‌های نقش دار مجللی را آفریده‌اند. به‌طور کلی، تزئینات بیرونی، نمای زیبای آجری، پنجره‌های ارسی و بادگیر‌ها به سبک خانه‌های یزدی از ویژگی‌های منحصر به فرد معماری عمارت کاظمی است.

عمارت سرای کاظمی
عمارت سرای کاظمی
عمارت سرای کاظمی
خانه‌موزه تهران قدیم
موزه‌ی مردم‌شناسی

عمارت دبیر الملک و عکاسی ازعمارتی اروپایی در قلب تهران بزرگ

بنای معروف به عمارت دبیرالملک با تزییناتی اروپایی و زیباییش در مرکز تهران و در محله تاریخی عودلادجان جای گرفته و با هر بخش داستان‌ها و روایت‌های بسیاری برای بازدیدکنندگان بازگو می‌کند. خانه دبیرالملک متعلق به میرزا محمد حسین خان فراهانی بوده است. میرزا محمد حسین خان یکی از مربیان و کارگزاران دستگاه مستوفی‌گری قاجار بود که چندین سال منشی‌گری امیرکبیر را نمود و در این سال‌ها به او لقب دبیرالملک را دادند. این بنای تاریخی در محله سرچشمه تهران واقع شده و به لحاظ معماری و همچنین پیشینه جزو آثار ارزشمند تهران به حساب می‌آید. خانه دبیرالملک در حدود ۱۴۰ سال قدمت دارد که تاریخ ساخت آن به زمان قاجار برمی‌گردد.

در ساخت خانه دبیرالمک نفوذ معماری غرب و اروپایی دیده می‌شود. علت آن هم سفرهای شاهان قاجار به اروپا و علاقه آنها به استفاده از سبک غربی و اروپایی در معماری بود. در این دوران ساخت خانه‌ها و بناها به سبک ترکیبی اروپایی و ایرانی بسیار رایج شد.

خانه دبیرالملک؛ خانه فراغت تهرانی ها - وبلاگ هتل یار

خانه دبیرالملک کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید - کجارو
خانه دبیرالملک تهران اولین خانه فراغت ایران - گلونی

موسسه مصاف - خانه دبیرالملک

خانه مدرس- عکاسی از معماری شگفت انگیز

در چهارراه سرچشمه پایتخت، خانه تاریخی و ارزشمند آیت‌الله سید‌حسن مدرس، دشمن سرسخت رضا‌ شاه پهلوی قرار گرفته است. در زمان پهلوی این خانه تحت‌عنوان «خانه وزیر مختار فرانسه» شناخته می‌شد ولی امروزه این خانه را به نام خانه مدرس می‌شناسند.

خانه موزه مدرس به سبک خانه‌های قاجاری ساخته شده است و کامل‌ترین معماری را در بین بناهای هم‌شکل خود دارد. البته بخش‌هایی از معماری دوره پهلوی نیز به آن اضافه شده است.

خانه مدرس دارای اندرونی، بیرونی، حیاط و مطبخ خانه است. دور تا دور حیاط زیبای این خانه گلدان‌های زیبایی چیده شده‌اند که برای عکاسی سوژه‌های خوبی به‌نظر میرسند. اشیائی که از آن دوران باقی مانده در این خانه موزه نگهداری می‌شوند

این خانه قدیمی زمانی محل تردد چهره‌های سرشناس تاریخ و سیاست از جمله مشیرالدوله، وثوق الدوله، مستوفی الممالک، ملک الشعرای بهار، موتمن الملک پیرنیا، مصدق و حتی خود رضا خان بوده است.

موزه خانه مدرس، موزه خانه مدرس، تهران، ایران | لست سکندخانه شهید مدرس کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید - کجارو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *